Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 3 december 2015

Lucka 3 Laburnum

Välkommen till Torvans adventskalender!

Är gult fult! Nej, absolut inte!


Tullinge är gullregnets plats! Här finns massor av gullregn! 




Gullregn, Laburnum härstammar från södra Europas bergtrakter. De blommar på våren och blomklasarna är 10-30 cm långa. Den självsår sig i massor och det är både underbart och lite irriterande. Jag älskar gullregn och förstår inte varför blåregnet älskas så och gullregnet ofta är lite föraktat.



Kanske beror det på att blommorna är gula och inte blå, eller så är det detta att gullregnet är så lättodlat och blåregnet kräver omsorg. Nåja, jag är mycket glad över vårt stora, doftande gullregn som står vid altanen. 

Ja, jag vet att gullregnet är giftigt, speciellt fröna innehåller cytisin,men allvarliga förgiftningar är ovanligt och jag tänker ibland på det underbara och knotiga gullregn som vi tyvärr sågade ner när barnen var små. 


Man lär sig av misstagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar