Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 20 december 2015

Lucka 20, Deinanthe caerulea


Välkommen till Torvans adventskalender!

Lundens skönhet!


Deinanthe caerulea, lundsköna, är en robust lundväxt från Kina med obegripligt vackra blommor.



Den är släkt med hortensia och det kan man se på bladen. Den vita lundskönan, Deinanthe bifida, från Japan, är av en annan art men ser likadan ut. Det finns antagligen skillnader dem emellan, men jag har tyvärr inte koll. Jag vet i alla fall att båda är underbara!




Lundskönan vill ha god tillgång på fukt och näringsrik jord. De trivs jättebra i mina blötbäddar där de får precis vad de vill ha.





De är sensommarblommande.


Om man ska se blomman i dess fulla skönhet så måste man böja sig ner eftersom de hänger nickande på sina stänglar.



Man böjer sig gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar