Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 1 december 2015

Lucka 1, Davidia involucrata

Välkomna till Torvans adventskalender! 


Alla andra visste utom jag, att näsduksträdet är underbart! Jag tyckte förr att näsduksträdet var överskattat och sedan åkte jag till Irland! I den botaniska trädgården i Dublin såg jag detta fantastiska näsduksträd och nu vet även jag!



Davidia involucrata, Näsduksträdet eller Duvträdet är den enda arten i davidiasläktet. Ursprunget är de centrala delarna av Kina och trädet anses vara ett av de vackraste blommande träden i världen. Blomningen är fantastisk! De stora vita högbladen, som gömmer den egentliga blomman, är mycket uppseendeväckande och det ser ut som det hänger näsdukar i grenarna.









Fascinerande och underbart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar