Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 22 december 2015

Lucka 22, Drosera binata


Välkommen till Torvans adventskalender!

Att tänja på gränserna!


Drosera binata är ett sileshår från våtmarker i södra och östra Australien och från Nya Zeeland. Härdigheten är inte så övertygande. Jag har haft plantor som har klarat en vinter men det är säkrast att ta upp dem ur myren och låta dem övervintra svalt i garaget eller i kylskåpet, istället för utomhus. 





De är lätta att föröka med rotsticklingar, fröförökning är värre. Det måste vara olika två individer för att det ska kunna bli några barn och eftersom många av de växter som figurerar i entusiasternas ägor är en och samma, så blir det inget. De är sterila.




Det är nödvändigt att "titta nära" för att se växtens fulla skönhet!




Blommornas väna utseende var en överraskning för mig första gången jag såg dem. Ljuvligt söta är de!









Vitt är vackert! Åtminstone på blommor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar