Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 2 december 2015

Lucka 2, Jeffersonia dubia

Välkomna till Torvans adventskalender!

Underbara blad!


Jeffersonia dubia, blå presidentsippa är en långlivad perenn men tyvärr är den långsam i starten. Det tar lång tid innan det blir en stor planta, men den som väntar på något gott...






Blad och blomskott har en ljuvlig röd färg i starten och när bladen vecklar ut sig kantas de av en röd tunn linje. Jeffersonia dubia har sitt ursprung i Kina och Korea.



Jeffersonia dubia finns nästan aldrig till försäljning i plantskolorna. De är inte kommersiellt särskilt gångbara. Det tar lång tid innan de små fröplantorna är säljbara. Blomningen är kort och infaller i början av maj och många gånger vet kunderna inte vad det är, när plantan står på försäljningsbordet. Oftast står där en mycket liten planta med några få blad. Jag brukar få övertala folk om att det är en underbar planta, om jag ska kunna sälja. 



En favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar