Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 16 december 2015

Lucka 16, Sarracenia purpurea


Välkommen till Torvans adventskalender!

Något för våtmarken!




I släktet flugtrumpeter finns det många underbara arter! Den härdigaste av dem alla är Sarracenia purpurea. Flugtrumpeterna har sitt ursprung i Nordamerika och de vill ha en fuktig och näringsfattig miljö. Näringen får de istället från insekterna som de fångar.





Här på Torvan finns ingen naturlig våtmark. Jag har byggt små myrar i plåtringar som jag tejpat byggplast i, och sedan fyllt med ogödslad grov torv och sand eller perlit.




Den väldoftande blomman har bleknat och man kan se det uppsvullna märket, frögömman i mitten.



Blommorna är mycket vackra och bladen likaså.


De är formade som strutar och de är så läderartade att de klarar vintern, under sommaren fungerar bladstrutarna som fällor för insekter. Bladen innehåller en vätska med enzymer som kan lösa upp bytena. 



Man kan odla Sarracenia på fönsterbrädan också, men de behöver en vintervila. Då drar man ner ordentligt på värmen och ljuset.



Den stackars flugan funderar på om den ska ta en tur ner i struten.



Det gjorde den antagligen! Lägg märke till den nöjda, leende läppstiftsmunnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar