Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 15 januari 2012

Vintersysslor

Igår tog jag en tur med bilen för att handla. Vi har väldigt lite snö söder om Stockholm trots att det faktiskt är i mitten av januari. Det är bara lite pudersnö som ligger över isfläckarna utom när man kommer hit upp på åsen. Här är det som vanligt mer snö och ett par, tre grader kallare.

Jag har tänkt, hela veckan, att jag måste fotografera de två julrosorna, Helleborus niger, som står och blommar utanför ingången. De har varit så fantastiska under många veckor nu och det är en njutning att gå ut och in ur huset. Idag när jag skulle fota dem så var kronbladen lite genomskinliga och plantorna var inte alls lika snygga som de har varit tidigare. Ni får nöja er med en gammal bild.

Det finns kompisar och så finns det kompisar. Jag har de bästa! Idag ringde Ann-Sofie och tyckte att vi skulle såga ner den där prydnadsapeln, som borde ha fällts för länge sedan. Sagt och gjort! Hon kom hit och vi har jobbat därute i trädgården en god stund. Nu sitter jag i soffan och njuter av utfört arbete. Tack kompis!

Det har verkligen blåst mycket i slutet av december och början av januari. Det ligger kvistar och större grenar överallt där ute men som tur är, har inga jättegrenar eller träd trillat.

Nu ska jag så. Jag måste börja med de där fröerna som ska köldstratifieras. Lewisiorna till exempel.
Ovan, egen sådd av Lewisia tweedyi med stora aprikosfärgade blommor. Jag fick ett förstapris för den på Trädgårdsamatorernas växtutställning förra året.



Till vänster, en Lewisia tweedyi med vita blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar