Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 21 mars 2013

Läckra barrisar på mässan!

 
Barr börjar att bli riktigt inne igen! Det är riktigt, riktigt kul för det finns så få växter som är vackra hela året. Att plantera barr i trädgården gör att vi har något vackert att titta på hela året.
 
Jag är väldigt förtjust i små barrväxter, sådana som växer sakta, kompakt med bara några cm per år. De är riktiga smycken! Det mesta jag har till försäljning är litet och exklusivt men i samlingen finns också smultrongran, Picea abies 'Cruenta' som blir en normalstor gran med underbara, riktigt lysande röda granskott varje vår och försommar. Kottegranen Picea abies 'Acrocona' som bara blir ett litet träd med lysande röda honkottar, redan som ung, finns också till försäljning.
 

 Abies procera 'Blaue Hexe', liten och fantastisk!

Jag kommer att ha med mig små barrisar till trädgårdsmässan. Dessa sorter finns till försäljning:


Abies koreana 'Blauer Eskimo'                på stam
Abies koreana 'Blaue Zwo'
Abies koreana 'Blue Magic'
Abies koreana 'Brillant'
Abies koreana 'Kohout's Icebreaker'  
Abies koreana 'Kohout's Icebreaker'      
Abies koreana 'Oberon'

Abies procera 'Blaue Hexe'                 på stam                                  
Abies procera 'Seattle Mountain'             på stam
Abies procera 'La Grandiosa'
 
Chamaecyparis obtusa 'Chiriman'
Chamaecyparis pisifera 'Golden Mop'
 
Larix decidua 'Krejci
Picea abies 'Cruenta'
Picea abies 'Acrocona'
Picea abies 'Little Gem'
Picea glauca 'Daisy's White'
Picea omorika 'De Ruyter'
Picea mariana 'Karel'
 

Pinus schwerinii 'Wiethorst'
Pinus contorta 'Chief Joseph'
Pinus heldreichii 'Smidtii'

Sciadopitys verticillata 'Little Filip'

Thuja occidentalis 'Filips Magic Moment'

 
Antagligen kommer jag inte att ta med mig alla, men hör av er om det är någon som ni är särskilt intresserad av, så ska jag se till att den finns på plats.

Välkomna till Kullagårdens och Torvans monter A 36:20!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar