Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 18 mars 2013

Entusiastens lilla torva


Inspirerande balkonger på Nordiska Trädgårdar

Varje år finns det idébalkonger att titta på och att inspireras av på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö. I år gör jag en av dem! Det känns väldigt kul att få visa upp mina balkongidéer bland alla kända och skickliga kreatörer.

 
 
Jag visste på en gång, när jag fick erbjudande om att inreda en balkong, vad jag skulle försöka gestalta. Jag har tänkt många gånger på hur det skulle vara att behöva lämna min trädgård. Hur fortsätter man att odla sitt växtintresse och hur kan man klara att ha trädgård på liten yta?
 
Hur underbara pelargoner och andra sommarblommor än är, så räcker inte det för mig. Gräslök, persilja och en tomatplanta duger inte heller och då menar jag verkligen inte att det är något fel på
nämnda växter. Det är bara det att jag vill ha mer och fler utmaningar.
 
 
Heuchera 'Electra', alunrot
 
Odling i tråg kan vara en av lösningarna och jag vill visa att det går att odla sådant som kan överleva bistra vintrar på balkongen. För mig är det växterna som är det viktiga, inte sköna stolar och hängmattor, utan arbetet och pysslandet med växterna.
 
 
Odling i tråg
 
 
Jag har nog valt en ganska smal balkongnisch men jag brinner för den och hoppas att de som känner som jag, ska få en liten glimt och upplevelse om att det går! Det går att odla på allvar på en balkong! Visst kommer man att möta besvikelser men det gör man i en vanlig trädgård också. Varje vår och sommar upptäcker man sådan som klarat vintern dåligt eller inte alls.
 
Välkomna till balkongutställningen och min 'Entusiastens lilla torva'!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar