Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 20 mars 2013

Vårdagjämning!

Inte har vi sett mycket av våren i Stockholm idag precis! Yrsnö i vassa nålar mot huden är närmare sanningen och vi får ha lite mer tålamod.

Igår körde jag till Västerås och innan jag åkte befarade jag det värsta när det gällde trafikförhållandet eftersom vi sedan i förrgår kväll har fått en hel del snö. Farhågorna kom på skam, jag hann inte långt utanför Stockholm innan det slutade att snöa och vägen blev torr och fin. Dessutom var det mycket mindre snö i Enköping och Västerås än vad vi har i Tullinge. Det var nästan barmark i skogarna och när jag kom tillbaka till Tullinge på kvällen var det som att komma tillbaka till vintern. Vad är det med klimatet i Tullinge egentligen? Tålamod som sagt!

Stort tack till er som kom till mitt föredrag igår kväll! Jag hade en mycket trevlig kväll och hoppas att ni hade detsamma! Ikväll har jag också haft det trevligt för jag har mumsat på de lyxiga chokladpralinerna jag fick igår. TACK!


Lilium regale 'Album' i en blötbädd här i trädgården. Jag ångrar att jag inte istället stoppade ner Lilium regale, som har en rosatonad utsida. I vår ska jag komplettera med sådana.


Idag har en del av de lökar och knölar som jag ska sälja på trädgårdsmässan, kommit.

Lilium 'Spring Pink'
Lilium martagon 'Arabian Night'
Lilium martagon 'Claude Shride'

Lilium 'African Queen'
Lilium 'Salina'
Lilium regale
Dahlia 'Bishop of Auckland'

Dahlia 'Fascination'
Eucomis bicolor
Begonia 'Zwitserland'



En favoritlilja, Lilium 'Spring Pink', ljuvt rosa med fräknar och en fin linje i kanten av kronbladen.




Eucomis bicolor, fläckig tofslilja kan man låta vila helt torra, precis som en dahliaknöl, under vintern. När våren kommer planterar man den i kruka och då skjuter den blad och blommor. Jag har tagit bilden hos en odlare i zon III som lyckas övervintra den ute genom att täcka den.
 
Nu ska jag krypa i säng och drömma om våren!



 



 

1 kommentar:

  1. Eucomis bicolor har vi en liten lök av som står i vårt uterum och växer till sig. Jag ser att den börjar spira nu. Den är liten och har inte blommat ännu men den ser ut att må bra. I går var jag ute och städade på planteringsbordet, jag börjar bli lite rastlös av vintern. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera