Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 17 mars 2013

Blötbäddar

Förra veckan var jag i Örebro och berättade om min odling i blötbäddar. Den här veckan ska jag till Västerås. Det är fantastiskt roligt att få komma till andra kretsar i Sällskapet Trädgårdsamatörerna än  de kretsar jag tillhör, Stockholmskretsen och Sörmlandskretsen. Det är så kul för vi är alla lika galna i det där med att gilla växter av alla möjliga slag och vart man än kommer så tas man så vänligt och varmt emot.

Torvan Trädgård ligger på en sandås och det är ofta otroligt torra förhållanden för växterna här på sandåsen. Som växtnörd, eller om ni så vill, växtentusiast så skulle man vilja ha alla typer av växter i trädgården, solälskande täta kuddväxter, lundväxter som helst står i silande milt solljus i lagomt fuktigt läge, buskar och träd som egentligen vill bo i ett varmare klimat, dammväxter, högalpiner....listan kan göras hur lång som helst! Som trädgårdsamatör känner man sig aldrig ensam! Vi strävar alla mot samma mål och vi har alltid något att prata om oavsett bakgrund, ålder, yrke eller andra faktorer som formar oss. Om du ännu inte har gått med i Sällskapet Trädgårdsamatörerna så tycker jag absolut att du ska göra det för vi har kul tillsammans, jättekul!

Sällskapet Trädgårdsamatörerna, Riksföreningen

Trädgårdsamatörerna i Stockholm

Trädgårdsamatörerna i Sörmland

Det spelar ingen roll vilka växtförhållanden man har i den egna trädgården, alltid finns det några bekymmer som man brottas med. Jag har det för torrt och jag bygger blötbäddar. Det är oftast upphöjda bäddar som har en vattenreservoar i botten där växtterna kan hämta den fukt som behövs. De fungerar som en självbevattnande kruka fast i mycket större skala.

Här är några exempel på vad jag kan odla trots att jag bor på en sandås.

Nomocharis forrestii, fjärilslilja, från Kina.


Beesia calthifolia, jag tror inte att den har något svenskt namn.


Dicentra 'Burning Hearts' Rokujohjärta


Lilium 'Spring Pink', en väldigt söt lilja med fräknar och smal mörk kant. Denna kommer jag nog att ha till försäljning på trädgårdsmässan.


Stora hostor. Detta kan vara Hosta 'Big Daddy' men jag är osäker.

 
Hydrangea aspera ssp. sargentiana, sammetshortensia i knopp, vill stå i skyddat läge med god tillgång av fukt.



Trilllium albidum med sina underbara blad och doftande blommor.
 
 
Cypripedium x tibeticum
 

2 kommentarer:

  1. Nått jag är sugen att pröva på är just blötbäddar!!Får se om jag orkar göra en i sommar.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Blötbäddar är fantastiskt! Man kan odla allt utom stora träd i dem. Jag tycker absolut att du ska en blötbädd som sommarprojekt och detär inte ett dugg svårt. Använd inte presenning bara, åldersbeständig, billig byggplast eller dyr dammduk är det som gäller. Presenning klarar inte tidens tand. Ha en underbar dag du med! Här yr snön!!

    SvaraRadera