Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 10 mars 2013

Uterum, innerum, koja

Att sitta under ett träd, ett högt och mäktigt träd, att fundera över allt- och ingenting, i trädets lugnande skugga och skydd, är vila och rekreation.


 
 
Många av oss har byggt kojor att gömma oss undan en stund i, när vi var små. Det ger lite samma känsla att sitta under ett stort skyddande träd som att sitta i en koja.
 
Den här underbara installationen såg jag en sommar på en trädgårdsutställning. Det var ett imponerande bygge av en slags gigantisk koja som otroligt många skulle kunna rymmas i.


 
Jag skulle gärna ha något sådant i min egen trädgård fast i mindre skala naturligtvis. Barn får bygga kojor och det får vi vuxna göra också... och det gör vi.
 

Här är innertaket i en vuxenkoja, ibland benämt som lusthus men egentligen är det faktiskt en koja.


Här är en annan variant av koja, en mer modern som släpper in ljus men ändå erbjuder skydd.

Koja!

Det blir nog ingen koja i sommar, men jag ska absolut sitta under ett träd!

1 kommentar:

  1. Mmmmm, som jag längtar efter att sitta under mitt körsbärsträd. Jag har en sten där som är perfekt att sitta på och det är så mysigt att sitta där både på våren när det blommar, på sommaren när det ger skön skugga och på hösten när bladen blir gula och nästan genomskinliga.
    Härliga kojor du visar idag!
    Kram!

    SvaraRadera