Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 5 mars 2013

Hostor

De flesta växter som ska köpas in till Torvan under våren är redan beställda men det finns lite till att fundera över. Att titta på växt- och trädgårdsbilder som jag fotat under året är en fin inspirationskälla till vad jag vill sälja här på Torvan.



Hostor, funkior hör till mina favoriter och på den här bilden syns en liten bäck som flankeras av minihostor. Väldigt fint, tycker jag, som redan har inspirerats till att härma detta. Visserligen har jag ingen bäck utan bara en stenkant som mina plantor följer och inte har jag heller så stora plantor. I gengäld har jag många fler varianter av småhostor vilket faktiskt inte behöver vara någon fördel. Det är svårt att få det att bli så här vackert när man har många olika att möblera med. Men vad gör man när man vill ha allt? Jo man köper en av varje och sedan delar man plantorna så att andra också kan få möjlighet att få en av varje.




Jag har ökat hostasortimentet för 2013 men denna snygging, Hosta 'Green With Envy' har jag inte köpt. Den är väldigt snygg men man kan inte köpa alla. Det finns oerhört många snygga hostor.



En av mina favoriter är Hosta 'Krossa Regal' som har ett elegant upprätt utseende. Färgen är lite åt det blågröna hållet.



Hosta 'Halcyon' är en låg, riktigt blå hosta som man inte ska röra alltför mycket eftersom de blå lite vaxade bladen då får "fingeravtryck".




Hosta 'Golden Tiara' växer snabbt till en ordentlig tuva. Den har runda hjärtformade blad och den hör till de mindre funkiorna. Det är inte så konstigt att det är en populär och älskad hosta.


Fler hostor åt folket!

3 kommentarer:

  1. Jag gillar Hostor, vi har rätt många nu. Dom lugnar ner spretiga rabatter som det kan bli ibland när man petar ner för många växter. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  2. Vet inte ännu om jag gillar Hostor ;-) Köpte mina första av dig i höstas, så vi får se om jag gillar dem lika mycket som mina Nävor.

    //Sophia

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att de är underbara! De finns i så otroligt många varianter, från pyttesmå till gigantiska och bladfärger i fantastiska variationer. Blommorna är inte heller fy skam, ska jag säga! De kommer igång sent och är därför väldigt bra att kombinera med lökväxter som får ett fult bladverk och som man vill dölja. Åh Sophia, jag måste övertyga dig om att hostor också är din grej! /pia

    SvaraRadera