Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 5 juni 2011

Rosa 'Sweet Pretty' och Luzula pilosa 'Igel'

Igår upptäckte jag att Rosa 'Sweet Pretty' har massor av löss. Idag ska jag duscha bort kräken för igår hann jag inte. Hon står vid ingången till Torvan så om ni kommer hit så är Sweet Pretty det första ni kommer att se. Det ska bli kul att se om hon kommer att blomma lika mycket som hon gör hos min kompis i Österrike. Än så länge har hon inte slagit ut så bilden är från förra året och tyvärr är skärpan inte så bra men visst syns det väl att hon är riktigt söt och vacker!


De två nedersta bilderna, (Foto: Kerstin Persson) har jag lagt till efteråt för att ni verkligen ska se hur söt hon är. Tack Kerstin!


Hon har klarat sig fint under vintern men flera av de andra rosorna i trädgården har decimerats rejält. Jag har klippt ner massor. Trist, men tänk så täta och fina de kommer att bli nu när jag har beskurit dem så hårt.


Igår delade jag på tre stora rugar av Luzula pilosa 'Igel', vårfryle. Jag älskar detta lilla eleganta gräs och har satt ner tre små tuvor i stenläggningen nära huset. Men jag har fler planer för det. Jag behöver många tuvor. Det gör ni också. Det finns till försäljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar