Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 25 juni 2011

Rosa helenae 'Hybrida', honungsros

Idag är Torvan stängd eftersom de flesta nog har en lugn dag hemma efter midsommarfirandet igår. Själv ska jag spendera några timmar på att skola upp frösådder och att kruka upp delningar. Detta arbete har fått stå på väntelista ett bra tag nu.

Rosa helenae 'Hybrida' är på väg att slå ut och regnet som har kommit har varit nödvändigt för att blomningen inte ska vara över alltför snabbt. Vår ros står i ren sand och det har tagit tid för den att växa sig stor. Vatten och näring rinner rakt ner i sandåsen men nu är rosen så stor att jag måste beskära den varje år, annars ser jag ingenting av trädgården när jag sitter på bänken under rosen.

Att odla rosor i sand kräver mycket vatten och näring men helenaerosen är som tur en anspråkslös dam. Hon blommar kort men intensivt och invaderas under blomningen av humlor och bin. Resultatet är att hon får massor av små orangeröda nypon på hösten, ett andra flor faktiskt. Jag tycker att hon är underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar