Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 20 juni 2011

Några träd och buskar i Torvan Trädgård


Enkianthus campanulatus, klockbusken, håller på att tappa sina blommor. Den har snart blommat över. Bilden är tagen i Göteborgs Botaniska trädgård. Min egen klockbuske har inte denna underbara färg på sina blommor. Den är mer blaskig i färgen när den blommar men den är väldigt söt ändå.


Stewartia pseudocamellia, skenkamelian, står däremot i knopp. Knopparna är alldeles klotrunda och sammetsglänsande. När de slår ut är de kamelialiknande. Stewartian vill gärna ha mer fukt än det får här på sandåsen men under torra perioder brukar jag stödvattna och det har hittills mått gott och växt ganska snabbt. Skenkamelian kommer ursprungligen från Japan och Korea och barken liknar platanens med fält i olika färger.


Acer 'Inaba Shidare',  den lilla lönnen, lägger sina grenar på marken. De är mycket längre än det lilla trädet är högt och jag har funderat på om jag ska klippa i det. Det har ett underbart, mörkt bladverk och på hösten blir bladen lysande röda. Det finns massor av underbara lönnar. Acer palmatum kan ibland vara dåligt härdiga men än har ingen av de lönnar som står i Torvan Trädgård dött av kyla. Däremot har ett par knäcks av ett för tungt snötäcke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar