Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 13 september 2012

Höstblomning


Geranium 'Rozanne' blommar fantastiskt fast det snart är mitten av september. Det har hon gjort större delen av sommaren även om jag tyckte att hon kom igång senare i år än vad hon brukar. Kanske var det inte perfekta väderförhållanden, inte vet jag. Jag är inte förtjust i alla nävor eftersom jag tycker att de kan vara lite "stökiga" men Rozanne är verkligen trevlig. Det är inte många perenner som blommar oavbrutet hela sommaren som hon gör.

 
Det är kul men också lite vemodigt att titta igenom säsongens trädgårdsbilder. Växtsäsongen är faktiskt ganska lång trots allt och många bilder blir det. Att se vår- och försommarblomningen igen får mig att längta till nästa år även om vi har många härliga dagar kvar att njuta innan snön och eländet kommer.
 
Jag hittade inga bilder på blomning tidigare i sommar hos denna daphne (tibast) och jag minns inte om den faktiskt blommade! Den här bilden tog jag i söndags eller måndags och blommorna doftar underbart!
 
 
Tyvärr vet jag inte vilken art det är! Jag minns inte var jag har köpt den och jag har ingen namnlapp kvar.
Någon som kan hjälpa mig?
 
undrar pia

 

4 kommentarer:

  1. 'Rozanne' är fantastisk med sin långa blomning. Hos mig har hon tagit över nästan en hel rabatt så jag måste flytta på några andra växter som nästan kvävs.
    Vad vacker din Daphne är!

    SvaraRadera
  2. Hej där trädgårdskompis! :-) Den där tibasten blev jag sådär nästan osunt avundsjuk på (kontorskollegorna undrar varför jag suckar). Och nyfiken. Skumt att den blommar nu. Daphne odora tänkte jag först, men den håller sig nog till vårblomning... det ska finnas nåt som heter Daphne transatlantica 'Eternal Fragrance' med lång blomning i vitt och ganska stora blad. Inget som ringer i nån klocka? Ska bli spännande att se om du får något lite mer kvalificerat svar! Hälsn. Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det är Daphne x burkwoodi, men är inte helt säker. /Gun

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen och trevliga kommentarer, tjejer! Jag har googlat runt och det är minsann inte lätt. Himla förargligt är det när lapparna försvinner men det är ju växten som är viktigast inte namnet, försöker jag trösta mig med. Kanske att jag röstar för burkwoodi som Gun sa men...? /pia

    SvaraRadera