Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 15 september 2012

Beesia calthifolia

Igår var det verkligen inte trädgårdsväder! Vilken tur att jag hade planerat in en lunch tillsammans med en trädgårdskompis. Det kallar jag god planering! Som det regnade och blåste!



I veckan började jag att samla frön från Beesia calthifolia. Det är en underbar växt från Yunnanprovinsen i Kina. Jag har en enda planta men det ska bli fler. Den har mycket vackra blanka blad som har en snygg nervatur och bladen är dessutom tjocka och lite hårda vilken gör att den är motståndskraftig mot snigelangrepp. Den blommar fortfarande, samtidigt som fröna börjar mogna, vilket är väldigt trevligt. Den är vintergrön, åtminstone om det inte blir alltför bistert under vintern. Detta är definitivt en växt att hålla utkik efter, om man inte redan har den.

Nu är det dags att lämna platsen i soffan men kaffekoppen tar jag nog med mig ut. Ha en trevlig lördag och kom gärna in till mig på Torvan så ska jag visa Beesian där den står.
Välkomna!

1 kommentar:

  1. "Står emot snigelangrepp" lät bra tycker jag, den ska jag hålla utkik efter:)

    SvaraRadera