Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 24 september 2012

Höst


Så var det obönhörligen höst igen! Tack alla ni som har besökt Torvan under denna växtsäsong! Och ett extra tack till er som kom nu under den sista öppethelgen! Jag har haft SÅ trevligt!

I lördags var vädret lite mer än småtrist men det gjorde ingenting alls eftersom jag hade så trevligt sällskap! Det var bara en liten stund som jag var ensam i trädgården under helgen och den spenderade jag tillsammans med jordsäcken och Chrysosplenium davidianum som ska krukas upp. Jag hann aldrig färdigt med det jobbet. Det får bli måndagspyssel.


Det är inte vinter än! Många fler trevliga dagar kan vi ha därute. Snart kommer den höstvecka under vilken vi får elda i Botkyrka och jag borde mata elden oavbrutet denna vecka för här finns det massor att elda men jag ska skona grannarna en del i alla fall. Elden ska inte brinna hela veckan.


Prinsen börjar se lite ensam ut men igår såg jag en liten pippi som slog sig ner hos honom och tog en slurk vatten. Säkert hade de en liten konversation också.

 
 

Prunus serrula, glanskörsbärets flagande bark kan pigga upp vem som helst. Ni som funderar över om ni ska köpa ett träd, överväg om glanskörsbäret är det rätta! Bladverket är inget som man faller i trans över och inte heller de små oansenliga vita blommorna men detta träd har en stam vars skönhet räcker hela året om. Det växer ganska snabbt också. Jag köpte mitt som litet spö 2004, det är alltså inte ens 10 år gammalt.


Är förfallet bara dystert och fult eller finns det en slags skönhet i detta? Döm själva!

Även om jag nu har stängt för säsongen är ni välkomna att höra av er till mig om ni skulle vilja köpa er ett växtstöd. Sådana kan ni handla till snön kommer. Det är bara att vi kommer överens om en tid.

Trädgård och växter kan man diskutera och prata om hela året. Skicka gärna en kommentar till bloggen. Bloggar gör jag hela året!
Vi hörs,
hoppas pia!

3 kommentarer:

  1. Mmmmmm, ett glanskörsbär är jag sugen på också - inte minst efter att ha sett ditt.
    Det blev bara ett besök hos dig för mig iår, men jag kommer tillbaka nästa år, det är garanterat! Hoppas nu att hösten blir lång och att frosten låter vänta på sig, så man kan njuta länge till i trädgården.
    //Nora

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint ditt glanskörsbär är! Vi har faktiskt inget just nu! Det lilla rea-spö vi skaffade en gång strök med en kall vinter. Vi låtsas att det INTE berodde på klimatet (det var nog bara ett dåligt ex)... ;-)

    Vi har i alla fall klarat oss från frost hittills i höst - men det är höstigt nog ändå - lite brunt och skräpigt. Och man har liksom inte riktigt samma energi längre - men man får muntra upp sig med årets alla trevliga trädgårdsminnen i stället när orken tryter (t ex att ha besökt din ljuvliga trädgård :-) ).

    SvaraRadera
  3. Det kan absolut bli fler sköna dagar i trädgården men jag har inte heller samma trädgårdsenergi. Det gäller att utnyttja de dagar då regnet inte häller ner framöver. Igår skulle jag gå ut men eftersom det regnade fick det bli städning inomhus istället.

    Kanske man kan hitta reaträd nu. Flera plantskolor rear ju.
    Ha en trevlig helg!
    /pia

    SvaraRadera