Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 25 juni 2012

Svensk sommar

Nu är vi helt plötsligt inne i sista juniveckan. Det är samma sak varje år, tycker jag. Jag väntar och längtar efter midsommar och när midsommarfirandet är över så inser jag att vi verkligen befinner oss mitt i sommaren, att andra hälften av sommaren är här. Det känns inte riktigt bra.



Vi firade midsommar på Österlen i år och vi hade tur med vädret trots en deprimerande prognos från smhi. Visserligen så regnade det större delen av midsommaraftonen men vid sextiden på kvällen hade alla moln dragit bort och kvällen blev underbar.

Jag passade på att ta några bilder på den kände trädgårdskonstnären Helge Lundströms hus som just nu ligger ute till försäljning. Helges hus har synts i många, många trädgårdsartiklar. Han har bl.a. designat en del av Zeta trädgårds visningsträdgård och Klippträdgården i Hågelbyparken.






Helges hus ligger i den lilla byn Gislöv nära Simrishamn och här ligger också Karnelund. Jag gick bara tvärs över den smala lilla bygatan för att fotografera.







Karnelund ägs av Peter och Jan som är fantastiska värdar. Man blir otroligt väl omhändertagen och välkomnad. Om man är riktigt förutseende så bokar man också bord så att man kan äta middag hos dem. Peter lagar maten som är av högsta klass och det är ofta fullbokat.


Här hänger blåregnet spaljerat utanför en del av rummen.

Ett stort miscanthusgräs, massor av rosor, en stor platan och många andra spännande växter finns i den vackra trädgården.





2 kommentarer:

  1. Jag håller med att det känns lite vemodigt att midsommaren är över, det har ju inte varit någon sommar än. Vi var på bussresa till Helge Lundström för många år sedan, jag har en växt därifrån, Euphorbia dulchis. Ha det bra, vi ses/ Carita

    SvaraRadera
  2. Helge hade bussturer runt på Österlen då han visade trädgårdar som han hade ritat. Det var absolut han som smittade mig med trädgårds- och växtpassionen. Han hade lite växtförsäljning efter en av turerna och då köpte jag en Fargesia nitida. Det blev en ståtlig planta som blommade för några år sedan men jag har fröplantor efter den och det är väldigt trevligt.
    Vi ses Carita! Kram!

    SvaraRadera