Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 11 juni 2012

Beställning av lökar och knölar

Jag har precis skickat iväg en beställning på vårblommande lökar och knölar. På ett sätt känns det lite knepigt att göra det redan nu men samtidigt så har jag ju i väldigt gott minne, det som var lyckat och bra av förra årets leverans. Det var väldigt bra kvalitet på allt utom en liten hundtandslilja. De blommade fint, de som jag hade grävt ner i rabatten men dem som jag övervintrade i kruka var det värre med.

Erythronium dens-canis klarade sig bra, även i övervintringskruka.
Alla narcisser och tulpaner som jag valde förra året var jättefina och flera av dem har jag valt att beställa igen.

Narcissus 'Spoirot'

Narcissus  'Lemon Drops'



Crokus tommasinianus 'Ruby Giant' är en favoritkrokus sedan många år tillbaka. Färgen har en lyskraft som gör att man ser den på mycket långt håll. Den är beställd tillsammans med flera andra läckra krokusar.


Tulipa viridiflora 'Exotic Emperor var snygg från knoppstadiet ända till kronbladen föll. Den blommade dessutom under lång tid. Den kör jag definitivt i repris.



Jag är väldigt förtjust i liljeblommande tulpaner. Jag tycker att de är så eleganta och de blommar sent. De blommar faktiskt fortfarande även om de är lite på fallrepet.


Tulipa 'West Point'

 En enda av de här, i vas, tillsammans med ett gult grässtrå!


Tulipa 'Marilyn', ännu en liljetulpan.




Tulipa humilis är en art från sydöstra Turkiet, Iran och Kaukasus som är variabel i färg och form. Detta är en exklusiv, ovanlig sort med fyllda intensivt röda blommor, Tulipa humilis 'Tète à Tète', en riktig liten miniatyr på 10 cm.





Om någon av er är intresserad av att få information om vad jag har till försäljning mot slutet av sommaren, skicka ett mejl till mig så hör jag av mig när det börjar bli dags att välja.

info@torvan.nu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar