Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 20 juni 2012

Snart är semestern slut för skomakaren

men min semester har precis börjat! Och det är underbart! Nu ska jag rensa ogräs i lugn och ro och det behövs för med allt regn som har kommit ner så har också ogräset exploderat. Alla små frön har grott.


Här har jag lyckats fånga herr Padda, så att han syns ordentligt utan en massa ogräs runt om som han kan gömma sig i. Visst är han väl en padda, inte en groda? Berätta om ni vet vad han är för sort! Jag fotograferade honom förra året också och han var lika snygg då. Jag gillar honom och han är ingen rädd typ. Jag tror han gillar mig också.

Nu vet jag att han är en groda. Det borde jag ha förstått. Grodor är mycket snyggare än paddor så självklart är han en groda, herr Groda var det alltså.


Här är gullregnet som står tätt tryckt intill vår altan. Det är en fröplanta som har satt sig där och den stod ursprungligen i en Clematis alpina. När jag tog bort clematisen som var risig och ful, så växte gullregnet snabbt och förra veckan såg det ut så här. Nu har hängena bleknat lite men det är fortfarande fint.


Det var många år sedan jag hade tagetes men i år ville mannen i huset ha orange i krukorna på altanen så jag gav efter. Det blev jättefint tycker jag men den starka färgen på tagetesen var svår att kombinera med andra färger. Jag fick fundera ett tag innan jag fick ihop det. Här samsas en Trifolium repens 'Debbie', en klöver, tillsammans med tagetesen om platsen i krukan. Det är samma art, klövern alltså, som finns i gräsmattan och det har tagits fram en massa trevliga bladfärger på dem.


Här är en planta Trifolium repens 'Spring' som jag planterade förra hösten.

Jag sålde Nomocharis, fjärilslilja på växtmarknaden i Linköping men denna tog jag inte med mig. Hon blev planterad här hemma istället. Det kan hända att flera av dem som köpte fjärilslilja av mig fick lika vackra exemplar. Jag hoppas det!



Nu har vi midsommarhelgen framför oss. Själv ska jag ha riktigt ledigt och njuta men nästa helg har jag öppet igen här på Torvan.

Hoppas ni får en riktigt härlig helg med fint väder så att ni kan dansa runt midsommarstången utan gummistövlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar