Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 19 juni 2012

En helg i Linköping med omnejd

I helgen var det Trädgårdsamatörernas riksmöte och i år var mötets huvudort Linköping. Allt var väldigt välorganiserat och mycket trevligt.

På fredagskvällen träffades vi i Trädgårdsföreningen i Linköping. Vid entrén möttes vi av STA:s emblem med linneakransen, som ritades i slutet av 30-talet av kyrkoherde C.A. Areskog. Det var väldigt fint och planteringen fotograferades säkert av alla trädgårdsamatörer som hade en kamera med sig och det var väl de flesta det.


Under lördagen och halva söndagen bussades vi runt till olika trädgårdar där vi bjöds på härliga trädgårdsupplevelser. Åtta trädgårdar allt som allt, såg vi som åkte runt med buss E. Jag ska dela med mig av några bilder som stannat kvar.

Vad sägs om:
Dessa detaljer i en stenläggning? Snyggt, tycker jag! Det regnade, men vem bryr sig om sådana petitesser!


Ett snyggt plank!

Ännu ett snyggt plank. Detta stod inne i Linköping där bussarna startade ifrån på morgnarna. Ser ni damerna med paraplyer?






Dianthus strictus v. pulchellum, en perfekt rund kudde med utsökta blommor.

Denna trädgård, med tillhörande stuga och uthus, låg på en myr. Marken sviktade när vi gick omkring i trädgården och husen sviktade förresten också. Det här var en fantastisk ångande oas, med massor av insekter och spännande växter, en annorlunda trädgård som jag inte kommer att glömma.

Stort tack, Östgötakretsen, för allt trevligt ni ordnade för oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar