Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 30 juni 2012

Massor av växtstöd

I helgen är Torvan öppen. Det kan kanske vara någon som, liksom jag, är tvungen att binda upp sådant som växt mer än beräknat. Vår honungsros måste stöttas, för bänken som är placerad under den så att man ska kunna njuta av doft och humlesurr, syns inte. Rosen täcker allt.

Som tur är finns här massor av växtstöd att välja bland.



Under veckan som gått har jag hyfsat till vid ingången till Torvan. Nu är tulpanerna bortklippta, antagligen lite för tidigt men jag tänker i alla fall att gräva ner fler till hösten.

Den gamla gräsklipparen har givit upp så nu har en ny införskaffats, en liten, lätt och batteridriven klippare. Den är mycket tystare än den gamla och det känns som ett bra köp. Gräset är nu klippt och det blev så fint. Gräset hade inte blivit klippt på två veckor och eftersom det har regnat så mycket så hade vi en äng. Det är så mycket annat än gräs i vår gräsmatta så det var verkligen som en äng eller som en vall. Egentligen hade det passat utmärkt att ta fram lien... om vi hade haft någon.


Pionen 'Raspberry Sundae' har slagit ut. Hoppas nu bara att regnet inte böjer den till marken.

Ramonda myconi växer i torvblocken lite varstans här i trädgården. Jag tycker väldigt mycket om dem!


Dicentra 'Burning Hearts', ett rokujohjärta, har blommat ganska länge. Det är en snygg kombination mellan bladverkets nästa blåa blad och blommornas starkt rosaröda färg.

Nu ska jag dricka en kopp kaffe till, innan jag går ut i trädgården. Det regnar bara lite just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar