Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 1 juni 2012

Beställ ett apträd!

Idag har jag köpt ett apträd! Det är ca: 50 cm högt och jag är lycklig! Lite tokigt är det för det ska egentligen bara klara ca: -10 grader men jag vill i alla fall testa! Det är underbart exotiskt och jag har funderat i ganska många år så det fick bli ett sådant trots lite dåliga odds!

Det kallas också för apskräck och om man har sett ett på nära håll och känt på det så inser man att det är ett bra namn. Det går kanske att klättra upp i det, för den stackars apan, men ner är det värre att ta sig!


Så här stort ska mitt apträd också bli!



Det finns fler bilder på apträd i blogginlägget "Inspiration".

Jag kan köpa in fler apträd, Araucaria araucana, om det finns någon därute som också är intresserad av att testa. Skicka ett mejl till mig i så fall. pia@torvan.nu Det kostar 490:- och är ca: 50 cm högt.

Det ska bli intressant att se hur många modiga det finns därute!

7 kommentarer:

  1. Det klarar faktiskt ned till - 20 under kortare tid, viktigkt skydda rötterna

    SvaraRadera
  2. Trevligt att höra! Det ger hopp minsann. Tack för uppmuntran!

    SvaraRadera
  3. Vi planterade ett apträd enl det den vill ha. Men den har blivit brun i den gamla växten. Nyare skott är ff grönt! Vad är det för fel? blir glad om ngn kan ge oss tips så vi får ha kvar den =)

    SvaraRadera
  4. Den har fått frys-/torkskador under vintern. Den lever eftersom den fått friska årsskott men det bruna kommer att vara kvar. Ni får helt enkelt bestämma er för om den är tillräckligt rolig och fin för att få vara kvar eller om det är dags att ta bort den.

    SvaraRadera
  5. Hur har det gått med ditt Apträd från 2012. Funderar på ett. Bor på Muskö skogstomt kan det klara sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit bort mitt eftersom det fick så stora frysskador. Det blev så fult helt enkelt. Det levde och fick nya gröna skott så jag hade kunnat behålla det egentligen. Här i Tullinge finns en trädgårdskompis som har sitt kvar. Hon köpte sitt genom mig och hennes mår förträffligt och har växt sig ganska stort. Du borde definitivt ha en chans på Muskö! Testa!

      Radera