Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 23 maj 2012

Tulpaner!

Nu är det fantastiskt i trädgården! Det är så mycket som blommar så jag har svårt att välja ut vad jag ska visa er men det får bli tulpaner idag och jag börjar med Tulipa 'Marilyn' som jag tycker är väldigt vacker.


Det är verkligen många tulpaner som blommar i trädgården nu.


Så här ser Tulipa 'Exotic Emperor' ut nu. Jag är väldigt imponerad av denna tulpan som har varit otroligt vacker ända från knoppstadiet.



Så här ser det ut utanför planket till Torvan.


Tulipa 'Lady Jane' står i knopp och det är trevligt alla alla tulpaner inte slår ut samtidigt.

Förr satsade jag inte alls på tulpaner eftersom jag var så rädd för att de skulle bli mat för harar och rådjur men det har gått väldigt bra att få dem i blom i år. Jag har varit lite flitig med blodmjölet men när jag tänker efter så är det inte mer än 5-6 gånger som jag strött ut mjölet. Det är inte så farligt, kan jag tycka.


2 kommentarer:

  1. Snygga tulpaner du har och fina rabatter. Vi har också många tulpaner som blommar i år och som är fina. Rådjuren hann äta på två ruggar men resten är faktiskt orört, peppar, peppar.
    Nu är allt så fint, irisar och tidiga pioner börjar slå ut.
    Ha det bra och jobba inte för mycket i Torvan.
    Carita

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det fantastiskt där ute nu mellan hägg och syren. Man skulle ta sig mer tid att njuta men det är bråda dagar. Jag var i Danmark med STA hela helgen och nu ska det rensas! Jag är inte färdig alls med gödslingen heller. Mycket nu! Är ni i fas med allt?

    SvaraRadera