Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 10 maj 2012

En skogsväxt och en juvel


Harsyra, Oxalis acetocella växer i stora härliga sjok i trädgården. Det finns risk för att det ska bli för mycket men jag tycker verkligen om denna skogsväxt och jag har låtit den sprida sig rätt ohämmat. Det är nog snart dags att begränsa dess framfart.



Innan det började regna på kvällskvisten var det en härlig eftermiddag i trädgården. Det var varmt och skönt och jag var ute med kameran.

Den fantastiska lilla tulpanen, Tulipa humilis 'Tète à Tète' blommar nu. Den är en riktig liten juvel där den trycker sig tätt intill marken. Den är pytteliten men ingen som går förbi missar den.




 Just nu blåser det ordentligt där ute. Regnar gör det också! Imorgon vill jag helst ha trädgårdsväder även om jag är tacksam för regnet som faller just nu.

2 kommentarer:

  1. Skönt att se att det inte bara är vi som har harsyra i trädgården. Den är ju så söt och vi har en som är vit på ett ställe. Det kanske beror på var den växer. Blir det för mycket får man bara dra bort lite. Tulpanen är jättefin, jag gillar små låga tulpaner numera. Vi ses/Carita

    SvaraRadera
  2. Hej Carita!
    Jag tycker jättemycket om harsyra. Jag tiggde mer av en trädgårdskompis för ett antal år sedan och mer blev det. Den sprider sig snabbt verkligen. Här finns mest rosa men vit också.

    Det är så trevligt med tulpanerna! De har fått vara ifred, både små och stora.
    Kram
    pia

    SvaraRadera