Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 7 maj 2012

Tulpaner är faktiskt inte mat!


Förra sommarens pojekt var att fixa till nedanför torvblockspartiet. Jag hann ganska långt men det återstår en del plantering. Det är inga problem att hitta växter att stoppa ner, jag har massor. Jag måste bara bestämma mig för vad som kommer att passa.

Myren måste få fler växter också. Än så länge har jag en Sarracenia purpurea, flugtrumpet, en liten låg Rubus som trycker sig tätt intill marken och  så Rubus chamaemorus, hjortron. Det ska bli mycket spännande att se om jag någonsin får några hjortron. De är tvåbyggare, han- och honblommorna sitter på olika plantor. Det kan alltså bli nödvändigt att komplettera de få plantor jag har. Det är i varje fall väldigt kul att veta att jag har hjortron i trädgården, i en egen liten myr. Myren är i järnringen.


Tulpanerna är precis på väg att slå ut och än så länge har de klarat sig från att bli nattamat för hare och rådjur. Jag har varit ganska flitig med att sprida ut blodmjöl men det har inte varit alltför betungande. Det har ju inte regnat särskilt mycket och då ligger ju mjölet kvar länge och doftar avskräckande. Nu finns det ju dessutom så mycket smaskigt att äta i naturen så de kan absolut låta mina tulpaner vara i fred,
tycker pia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar