Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 3 juli 2011

Rosor och grodor i Torvan Trädgård


Ovanför planket till Torvan blommar nu Rosa helenae 'Hybrida' och när man öppnar porten i planket möts man av en underbar doft.


Rosa 'Venusta Pendula' är också en överdådigt blommande ros som finns i trädgården. Den är inte så stor ännu men den bär ändå massor av blommor.

Rosa 'Gerbe Rose' står tätt tryck intill altanen och i ren sand dessutom. Riktigt fin är hon trots sin magra kost.

Lilla Rosa 'Sweet Pretty' får vara med en gång till och det är hon värd! Jag har skrivit om henne tidigare. Hon är en riktigt liten, ljuv ros som jag har köpt i Österrike. Jag är lite orolig för hur bistert klimat hon klarar men den gångna vintern var nog ganska perfekt för henne. Den här vintern har hon legat under snön, varmt och ombonat, och vilat, precis som hon vill.


Herr groda får vara med på ett hörn. Här tar han sig en  paus bland Linnea borealis var. americana. Han är en av många grodor i trädgården.



4 kommentarer:

  1. Otroligt att de kommer ända till din trädgård! Vår enda fauna är fjärilar, bin och bladlös!

    SvaraRadera
  2. Men vi har en pöl. Damm nja, det kan man inte säga, men en pöl. Där läggs tusentals grodägg varje vår. Var den första grodan kom ifrån vet jag inte men troligen från grannen som har en ganska stor damm. Bladlössen trivs hos oss också. Djurliv är kul... ibland!

    SvaraRadera
  3. Hejhej! Jag undrar om jag får låna din grodbild till ett blogginlägg som handlar om när min hund slickade på en groda (läs här: http://rufusfurrytale.blogspot.se/)? Ger givetvis kredd och länk till din blogg!? :)

    SvaraRadera
  4. Absolut! Det går så bra så. Vår Iza råkade ut för samma sak och det var en dem som finns på bild som var boven,
    /pia

    SvaraRadera