Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 10 juli 2011

Dioscorea

Jag är mycket förtjust i klättrare, alltså växter som klättrar själva eller kan hjälpas att se ut som de klättrar.

Humulus lupulus 'Aureus' är en jättefin klättrare som har krypande jordstammar och som därmed sprider sig och kan bli en rejält omfattande planta. Jag satte en liten planta vid vår pil som inte är ett särskilt vackert pilexemplar  men som är bärare av guldhumlen och som kläs in eller kläs upp, om ni så vill, under sommaren.

Detta är en Dioscorea caucasica 'I Am Just Green'. Dioscorea är i mitt tycke en underbar klättrare. Den är som detta sortnamn antyder grön. Visst blommar den men med ytterst diskreta små gröna blommor så inte ska man vänta på blomningen! Det är just att den klättrar som är tjusningen med den, för den klättrar snyggt! Den klär in en gren eller något annat på ett skulpturalt sätt. En fantastisk lian som inte är vanlig i våra trädgårdar men som absolut måste utnyttjas mer.


Här är Dioscorea balcanica. Åtminstone tror jag att det är den arten. Jag fick plantan under ett annat namn men är helt säker på att det namnet var fel. Sedan har jag funderat och letat länge men nu tror jag att jag har rätt namn. Dioscorean är av jamssläktet och jams växer på sydligare breddgrader. Det finns inte så väldigt många arter som tål vårt nordliga klimat. Den bör sättas väldränerat och det är inga som helst problem att hitta en sådan plats här på Torvan.


I bakgrunden Dioscorea balcanica i Pers underbara trädgård på Österlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar