Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 6 oktober 2012

Vackert väder och frostigt garagetak

Sammetshortensians lite bedagade blommor speglar sig i fågelbadet.
Så kom den då, den första frostnatten!

Idag kommer ingen att vara i trädgården trots det vackra vädret. Jag ska nämligen åka till Trädgårdsamatörernas möte på Valhallavägen. Larz Danielsson som har plantskolan Spezialplant några mil från Östersund, kommer och berättar om spännande växter och odling. Det ska bli väldigt trevligt både att lyssna till honom och att träffa trädgårdskompisar på höstens första inomhusmöte.


Igår krukade jag äntligen upp hundtandsliljorna. Dem har jag haft dåligt samvete för flera veckor nu och det var skönt att konstatera att de fortfarande såg jättefina ut.


Tulpanträdet

Jag tog några bilder i trädgården också. Det finns massor av vackert att fotografera bara man tittar nära. De stora perspektiven känns lite dystra eftersom det ligger löv överallt. Nu går det inte att låtsas längre även om mycket fortfarande är grönt.

Vingrosen, Rosa sericea subsp. omeiensis f. pteracantha, en ros med ett långt och krångligt namn men som är okomplicerat att ha i trädgården. De nya tornarna på busken är underbart mörkt röda och och jag tycker att man ska försöka att placera den så att den hamnar i motljus eftersom det är mycket effektfullt när solen gör taggarna självlysande. Rosorna är enkla, vita och små. Hos mig blommar den ganska sparsamt och jag vet inte om den kan blomma mer rikligt i ett annat läge eller i en mer näringsrik jord än som finns här på Torvan. Jag bryr mig inte så mycket om blommorna även om de är söta, det är taggarna som är så häftiga och de är lika fina nu som i somras.
 
Nu drar jag snart in till sta'n för att lära mig nytt om växter och odling. Vilken himla tur att det alltid finns nytt och spännande att lära! Har ni gått med i Sällskapet Trädgårdsamatörerna än?
 
Ha en trevlig lördag ni också!

3 kommentarer:

  1. Åh, hoppas att föredraget var bra? Vi fick prioritera bort Larz den här gången - vi som bara är i vår trädgård på helgerna behövde den här oktoberhelgen till klippning, rensning, städning etc. Men vi har en fantastisk tur med vädret - en riktigt härlig dag i trädgården har det varit, nästan med lite sensommarkänsla. Och du har rätt - det finns mycket fint att titta på fortfarande!

    SvaraRadera
  2. Jag kunde tyvärr inte komma på föreläsningen idag, även om jag var SÅ sugen! Men när maken fyller år och släkten invaderar får man snällt stanna hemma. Hoppas ni hade en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen trevligt och jag kom hem med nya plantor, så klart! Larz är otroligt kunnig och det är alltid ett nöje att lyssna till honom!

    Idag ska jag jobba i trädgården och solen skiner, i alla fall lite.
    /pia

    SvaraRadera