Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 29 juli 2012

Tråg



I mitt gamla men nyinredda tråg står en pytteliten buxbom, Buxus microphylla 'Svante' och det lilla trädet bredvid "berget" är en Chamaecyparis obtusa 'Golden Sprite'.

Det är en utmaning att möblera ett tråg så att proportionerna stämmer mellan de små växterna. Ibland måste man förnya eftersom en del växter har växt sig för stora och balansen inte längre finns där.

I torsdags gjorde jag ett nytt tråg och denna gång blev det ett ovalt. Jag byggde det i en gammal badbalja för småbarn. När jag tidigare har gjort tråg så har jag använt mig av en stor plastback med höga kanter och därför är alla mina tidigare tråg fyrkantiga. Det är trevligt med en annan form som bryter av mot det kantiga.


Svepehortensian, Hydrangea involucrata håller på att slå ut. Håll till godo!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar