Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 9 juli 2012

Rosornas tid

Nu blommar rosorna! Jag är så trött på att det blir så mycket ohyra på dem och jag har varit riktigt arg ända tills nu. Märkligt att de ska vara så förföriska att jag nästan kan ursäkta dem allt, taggar och ohyra och besvärligt växtsätt.


Nu ska jag väl inte vara alltför orättvis. Det finns rosor här på Torvan som sköter sig utmärkt. Rosa 'Valdemar' är en sådan. Han har växt ordentligt på bara ett år och han står magert vid ingången till Torvan. Valdemar är snäll.


Rosa 'Bleu Magenta' har också skött sig. Den här rosen var seg i starten och första året växte den ingenting alls men i år har den satt fart.


Här är en liten skymt av helenaerosen 'Hybrida'. Hon blommar något helt fantastiskt och humlorna är fullständigt berusade av henne. MEN hon är otroligt taggig, så det så, och de där taggarna fick jag och Lena känna på när hon skulle bindas upp. Tack snälla Lena för hjälpen!


Nåja, allt är förlåtet!


Rosa 'Venusta Pendula' på sitt rostorn från Kullagården. Hennes rosa knoppar slår ut i rent vitt. En underbar ros!


Rosor är ganska underbara, trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar