Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 5 juli 2012

Trädgården idag


När jag köpte denna jättevallmo, Papaver orientale, så stod det på växtinformationen att den var laxfärgad. Inte mycket lax i denna, kan jag tycka. Jag var så besviken när den blommade första gången. Nu tycker jag rätt bra om den, trots allt.

Jag har ingen vidare lycka med jättevallmo. Förra året fick jag en härligt röd med mörkt öga av en kompis, papaver orientale 'Beauty of Livermere'. För några veckor sedan när jag frejdigt rensade efter det myckna regnandet, satt jag pötsligt med hela bladverket av Skönheten från Livermere, i handen. Inte ett blad kvar i rabatten. Så klantigt! Håll tummarna för att hon kommer tillbaka är ni snälla!


Vår kornell, Cornus kousa var. chinensis 'Satomi' är fortfarande liten men i år blommar den med ganska många blommor. Nu har blommorna rodnat till rosa. De har en rosa anstrykning redan när blommorna slår ut men färgen djupnar eftersom. Egentligen är det den lilla knoppen i mitten som är blomman. Det är de omgivande högbladen som är spektakulära.

I trädgården står en paradisbuske, Kolkwitzia amabilis,som fortfarande blommar överdådigt.


Den stod här i trädgården när vi flyttade hit och den har fått ny växtplats tre gånger. Vi klippte ner den innan och sedan var det inga problem att flytta den.

Doften från busken sprider sig genom hela trädgården och blomningen syns från långt håll eftersom busken har nått sin fulla höjd, ca. 3,5 meter. Jag brukar stamma upp den lite och jag tycker att den får ett elegant växtsätt då med sina flagande stammar och  grenar som nickande böjer sig mot marken.

Paradisbusken är ganska vanlig i äldre trädgårdar och det är bra det. Den kan gott få en ny renässans.

Idag lyser inte solen på oss här i Tullinge men vädret är helt ok för trädgårdsäventyr ändå!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar