Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 27 juli 2012

Sarracenia purpurea



I min lilla myr växer och frodas flugtrumpeten, Sarracenia purpurea och det är jag lite stolt över. Jag har ingen tidigare erfarenhet av insektsätande örter så det är verkligen kul att den mår så bra.


I trädgården här på sandåsen finns egentligen inga förutsättningar alls för våtmarksväxter så förra sommaren "byggde" jag mig en liten myr i en planteringsring från Kullagården. Jag tejpade fast byggplast inuti den och fyllde den med grus, sand och torv och sedan fyllde jag på vatten.


Det var verkligen inte svårt och jag är så nöjd att jag satte igång detta lilla projekt.


Sarracenians blad är lite läderartade och formade som strutar, fällor för små insekter. De innehåller en vätska som löser upp bytena.


Visst är den vacker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar