Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 25 mars 2021

Säsongsöppning på Torvan 24-25 april

 Nu är det bara en månad kvar till Torvans öppning. Lördagen och söndagen den 24-25 april blir första öppningshelgen i år. 

Jag har naturligtvis börjat lite med förberedelserna. Att plocka fram övervintrade växter, städa i trädgården, att prissätta och se till så att det blir fint i den delen där Torvan finns, själva försäljningsdelen av trädgården, tar tid. Sedan ska de nya leveranser som har börjat att anlända, packas upp och plockas fram och nya inköpta växter ska få sin plats på försäljningsborden. Roligt pyssel som gör att jag verkligen inser att det är VÅR!


Fyllda snödroppar


Den primulan som alltid blommar allra först på våren är Primula vulgaris ssp. rubra eller Primula vulgaris ssp. sibthorpii. Jag blir alltid så glad när jag ser den blomma. De där som är allra först, de är fantastiska!


Och så krokusarna! Här är det Crocus 'Cream Beauty', en av mina absoluta favoriter! Här har jag inte lyckats fånga några bin på bilden, men nästan alltid när man går förbi så surrar de lyckligt i och runt krokusarna. Det är ont om mat för dem så här tidigt och de har vaknat och är hungriga efter vintern. Klart man ska sätta massor av krokus och hjälpa dem!

Här kommer några få bilder på tidigt blommande växter som jag kommer att ha på försäljningsborden. 

Anemone x lipsiensis 'Sioux', är en nyhet som jag inte har sålt tidigare. Det är en svavelsippa som har mörka blad när den är ny, senare blir bladen gröna. 


Den här hundtandsliljan är en skönhet! Erythronium 'White Beauty' är lättodlad om den får en mullrik halvskuggig växtplats och många har frågat om jag har den till försäljning. Jag har den ju i egen rabatt och den har frestat många. Svaret har tidigare varit nej, men i år finns den.



Klockliljesläktet är stort och många av dem är svårodlade. Dock inte denna! Placera den väldränerat så får du njuta av dem i många år. Det är Fritillaria michailowskyi med det svenska namnet guldkantad klocklilja. Kanske är det svenska namnet lättare att minnas.


Förra året sådde jag Lewisia tweedyi, praktlewisia. De är färdiga för försäljning i år. Jag skattar denna växt mycket högt! Den är perfekt att sätta intill husgrunden där det blir torrt under sommaren. Den vill nämligen ha sommartorka, precis som tulpaner. Jag har mina på östsidan av huset dit solen bara når en kort stund på morgonen. När man läser beskrivningar av denna så står det alltid att den vill ha sol. Enligt min erfarenhet behöver den faktiskt inte så mycket sol. Många växter slår ihop sina kronblad i skugga men det gör inte lewisior. Dessutom varar blomningen längre i skugga.


Muscari 'Pink Sunrise', en ljuvligt babyrosa pärlhyacint som har varit mycket dyr och eftertraktad i ganska många år nu. Priset har sjunkit lite och jag har dem uppkrukade till försäljning.




Oxalis enneaphylla 'Fairytale', en klippoxalis med namnet som översatt till svenska blir 'Saga'. Den är verkligen sagolikt vacker! När jag förra gången hade den till försäljning och lade ut en bild på den på instagram så kom massor av beställningar och jag blev av med alla plantor under en enda helg.


Lite annat till trädgården kommer också att finnas till försäljning. 

Vi är stolta återförsäljare till Kullagårdens växtstöd!



Jag säljer mycket rostiga grejer till trädgården. En söt igelkott är ny i sortimentet.

Klart man måste ha djur i trädgården, eller inomhus! Den här kan man pussa på, om man hinner.


Det är viktigt att hålla reda på hur mycket regn som har kommit. Ugglan är klok och ljuger aldrig! Om ni också behöver en klok uggla så finns den här på Torvan.




Välkommen-skylten är böjbar, om man så vill och kan hängas på ett strategiskt ställe!

💚💚💚

VÄLKOMMEN TILL TORVAN 

I HELGEN 24-25 APRIL

KL. 10-14

måndag 22 mars 2021

Längtan efter färg!

 Vilket bakslag det blev! Våren som kom smygandes, klev baklänges och det har inte hänt någonting i trädgården på ett par veckor nu. MEN den kommande veckan ska det bli mildare igen. Underbart! 

Jag var i blomsterhallen i Årsta i fredags morse och köpte tulpaner. Det var svårt att välja för det fanns så väldigt många underbara. Jag valde slutligen mellan de ljust rosa, de lila och de orangea. Till slut blev det de orangea, de var så härligt färgstarka och jag kunde inte motstå dem.








Nu har de öppnats lite mer och ser ut som praktfulla små pioner. Det var ett bra val!

Jag köpte naturligtvis penséer också och med tanke på påsken som kommer snart och för att att vi behöver färg nu, både inne och ute, så valde jag följande tre varianter.




Jag skulle ha planterat dem igår men jag roade mig med annat så de ska ner i krukorna nu i veckan istället. Samtidigt som jag planterar dem kommer jag att spraya dem med Trico Garden. Det är ett måste, för annars får jag inte ha dem kvar många timmar. Rådjuren älskar också penséer!

Ännu så länge blommar det ganska sparsamt i trädgården så det kommer att bli fint med de färgstarka penséerna. 

Jag längtar efter grönskan, inte bara blomning! Den där första skira grönskan är underbar men den får vi vänta på lite till. Jag har roat mig med pelargoner inomhus istället. Jag har shoppat loss ordentligt, med tanke på att jag egentligen inte alls är en pelargontant. Det finns verkligen många underbara, med inte bara vackra blommor, utan också med fantastiska bladverk.


Denna nyinköpta heter 'Little Jip'.

Nåja, nu i veckan börjar återigen utelivet. Det ska som sagt bli mildare och det ser jag verkligen fram emot!

💚💚💚

/pia


onsdag 3 mars 2021

Pulsatillor, backsippssläktet

 0 grader här just nu, men solen skiner från en klarblå himmel och det är bara att vänta på att det ska bli lite varmare så att jag kan gå ut och fortsätta att pyssla. Än så länge väntar jag med att röja i trädgården, jag bara kollar krukor med sådant jag övervintrat. Igår tittade jag bl. a. på backsipporna. De flesta av de krukorna var frusna och det syntes inte mycket i dem men jag väntar tålmodigt. Jag har en del arter och sorter planterade väldigt nära varandra och de fröer jag samlat och sått, har alldeles säkert blivit korspollinerade och man vet inte hur "barnen" kommer att utvecklas. Pulsatillor, backsippssläktet, är kända för att hybridisera. Jag tycker att det är kul med nya spännande individer och en del av dem kommer att bli fantastiska. Kanske en del av plantorna har blivit tillräckligt stora för att sälja av i år.

En del av de sorter som står nära varandra i trädgården ser ni foton av här nedanför. 


Pulsatilla grandis




Pulsatilla patens v. flavescens



Pulsatilla tatewakii


Pulsatilla vulgaris 'Perlen Glocke'



Pulsatilla zimmermanni

Fortfarande lite för kallt för att gå ut men fåglarna där ute i syrenen är glada. Det finns mat i fågelmatshuset och solen skiner. Vad kan man mer önska sig?


Näe, så här grönt är det ju inte nu men fåglarna är glada ändå! 
Ni vet väl förresten att ni kan beställa fågelmatshuset av mig. Hus + bricka + stolpe kostar 1395:- just nu.

Vi ses!
/pia

tisdag 2 mars 2021

Sippor

Så blev det äntligen mars månad och igår rensade och plockade jag bland vitsippskrukorna. Det ligger fortfarande snöhögar i trädgården men alla övervintrade försäljningskrukor har tinat och det är verkligen spännande att titta nära på krukorna med vitsippor i, för i dem hittar man små vitsippsskott som är på väg upp.

I år kommer jag antagligen att öppna Torvan redan någon gång i april så det är lika bra att börja röja och fixa det man kan redan nu. Nu är i alla fall vitsipporna på plats inför öppningen.




Anemone x lipsiensis 'Sioux'

Anemone nemorosa 'Vestal'


Anemone nemorosa 'Thekla'



Anemone nemorosa 'Pink Delight'




Anemone nemorosa 'Dark Leaf'


Anemone nemorosa 'Atley'

Sippor som jag säljer i år finns i listan nedan och listan kan komma att utökas.

Anemone nemorosa (vitsippa):
'Atley'
'Bowles Purple'
'Bracteata'
'Dark Leaf'
'Frülingsfest'
'Kentish Pink'
'Lucia'
'Marcelina'
'Pink Delight'
'Royal Blue'
'Thekla'
'Vestal'

Anemone x lipsiensis    (svavelsippa)
Anemone x lipsiensis 'Sioux'

Anemone ranunculoides 'Golden Dream' (gulsippa)

Anemone trifolia (trillingsippa)

Nu  är det hög tid att gå ut och fixa, för solen skiner och det är vår utomhus!


Snart ses vi!




söndag 31 januari 2021

Sista januari och det är solen som gör skillnad!

 Idag är det den sista januari och det känns skönt! Januari har varit, på många sätt, en tuff månad och det känns skönt att den snart är över. Ett kliv närmare våren!


Idag skiner solen och det kan inte hjälpas, den gör skillnad! I storskogen, som ligger väldigt nära, är det fullt av folk som åker skidor, promenerar och drar pulkor med glada barn. Bilarna står parkerade utefter hela vår väg eftersom den lilla parkeringsplatsen en bit längre upp är full. 



I morse föreslog jag mannen i huset att Torvan borde öppna vinterfik med servering av varm choklad med vispgrädde. Han trodde, precis som jag, att vi skulle få många kunder.



Det är en fantastisk dag därute men det är kallt. -12 grader idag
och jag är tacksam för det värmande och skyddande snötäcket.



Men nog längtar jag efter odlingssäsongen! Växthuset står öde än så länge, men endera dagen ska jag trotsa kylan och gå dit ut med en kopp kaffe!
Det är kallt i hela landet just nu! Igår fick vi rapport om att barnbarnet hade åkt skridskor för första gången. På en vattenpöl, på en åker! Underbart! De bor i närheten av Lund och där är det inte vintersportväder så väldigt ofta, så det gäller verkligen att passa på när det går!

MEN
Det är våren vi längtar efter, eller hur?





fredag 15 januari 2021

En svartvit värld

 God fortsättning på det nya året! 

År 2021 hoppas vi alla ska bli ett bättre år, ett år då vi kan träffa släkt och vänner, nära och kära, oftare och på nära håll!

💚💚💚

Trädgårdsåret 2020 var nog ändå för många ganska ok! Mycket tid lades på trädgården eftersom vi begränsades i många andra fritidsintressen. Kanske startades nya projekt i trädgården som ska slutföras i år.

Just nu ligger utelivet i träda!



Igår tog jag detta foto, i strumplästen, från altanen. Här står skottkärran på högkant i snön. Resten av bilderna är tagna några dagar innan när det var lite mindre snö i trädgården. 

En svartvit värld



men vacker.







Jag är faktiskt glad för snön just nu. När jag klev ur sängen i morse visade termometern på -9 grader. Då är det kämpigt för växterna om inget värmande snötäcke finns.




Trädgårdsbestyren vilar inte trots att de just nu behandlas i soffan med datorn i knäet. Igår beställde jag massor av vackra rostiga växtstöd och pynt till trädgården från Two Faces of Sweden. En hel del nytt kommer att finnas här i vår och naturligtvis våra gamla favoriter!

Fågelmatshuset på bilden nedan har jag haft i trädgården i några år nu. Det fungerar fantastiskt bra och fåglarna är lyckliga! Särskilt nu!



Fågelmatshus från Two Faces of Sweden!

 Dekorativa fåglar i järn sitter på taket och uppsamlingsplattan under fågelhuset samlar upp frön och skal. 
Fågelmatshuset i rostigt stål från Two Faces, inkl. stativ 1395:- beställs med fördel nu, så att extra fraktkostnad kan undvikas.
Detta är alltså en beställingsvara!


Kanske ni också ska fundera på om ni vill beställa en portal till trädgården! De är också beställningsvaror och vi får troligen bara en leverans från Kullagården i vår så det gäller att tänka redan nu. Hör av er med ett mejl i så fall så löser vi det!







Nu längtar vi till en ny trädgårdssäsong, 
eller hur!💚