Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 22 mars 2021

Längtan efter färg!

 Vilket bakslag det blev! Våren som kom smygandes, klev baklänges och det har inte hänt någonting i trädgården på ett par veckor nu. MEN den kommande veckan ska det bli mildare igen. Underbart! 

Jag var i blomsterhallen i Årsta i fredags morse och köpte tulpaner. Det var svårt att välja för det fanns så väldigt många underbara. Jag valde slutligen mellan de ljust rosa, de lila och de orangea. Till slut blev det de orangea, de var så härligt färgstarka och jag kunde inte motstå dem.








Nu har de öppnats lite mer och ser ut som praktfulla små pioner. Det var ett bra val!

Jag köpte naturligtvis penséer också och med tanke på påsken som kommer snart och för att att vi behöver färg nu, både inne och ute, så valde jag följande tre varianter.




Jag skulle ha planterat dem igår men jag roade mig med annat så de ska ner i krukorna nu i veckan istället. Samtidigt som jag planterar dem kommer jag att spraya dem med Trico Garden. Det är ett måste, för annars får jag inte ha dem kvar många timmar. Rådjuren älskar också penséer!

Ännu så länge blommar det ganska sparsamt i trädgården så det kommer att bli fint med de färgstarka penséerna. 

Jag längtar efter grönskan, inte bara blomning! Den där första skira grönskan är underbar men den får vi vänta på lite till. Jag har roat mig med pelargoner inomhus istället. Jag har shoppat loss ordentligt, med tanke på att jag egentligen inte alls är en pelargontant. Det finns verkligen många underbara, med inte bara vackra blommor, utan också med fantastiska bladverk.


Denna nyinköpta heter 'Little Jip'.

Nåja, nu i veckan börjar återigen utelivet. Det ska som sagt bli mildare och det ser jag verkligen fram emot!

💚💚💚

/pia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar