Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 1 november 2012

Inne och ute

Höstlov för barnen och lite extra ledigt för många vuxna, det blir ett härligt slut på veckan. Många tända ljus, både ute och inne och de mer energiska av oss skär till en pumpa och får en häftig lykta. Andra, som jag, använder sig av de ljuslyktor som redan finns i hushållet.

Lite kreativ har jag varit ändå, jag har bland annat lagt en röd, 19 kronors ljusslinga från IKEA i en kopparpanna. Det glöder väldigt spännande i pannan och man kan nästan tro att där ligger en hemlig skatt.

Flera milda dagar ligger framför oss och de ska utnyttjas till att fixa lite i växthuset. Jag har en del kvar att kruka upp innan vintern kommer och nu känns det inte så frestande att stå ute, det blir mycket trevligare att stiga in i växthuset. Det är ju så kallt vissa dagar att det inte går att stå ute, jorden fryser.


Det finns minsann annat som borde göras också men det finns det ju alltid. När jag tittade på veckans foto av gräset Hakonechloa macra 'Aureola', så såg jag att det i mitten av tuvan börjar övergå till vanligt grönt. Det måste tas bort för annars kommer det variegerade försvinna och det vill jag inte.

Tiden börjar rinna ut när det gäller vissa arbeten i trädgården. Låt oss använda de kommande milda dagarna!

 

4 kommentarer:

  1. Apropå hur vi firar helgen!
    Vi går av tradition till Skogskyrkogården varje allhelgonaafton. Det är mycket speciell upplevelse varje år. Stearindoften hänger tung i luften och det lyser av tända lyktor i mörkret.

    SvaraRadera
  2. Ja dit åker jag också varje år! Det är en häftig och fin upplevelse!

    SvaraRadera
  3. Aj,aj, jag tittade på mitt gräs idag och tänkte just på dom gröna stråna som är kvar. Dom randiga har vissnat för sesongen, så nu syns dom väldigt bra. Men så här sent är det kanske du att ta bort dom? Bättre och vänta till våren?

    SvaraRadera
  4. Hej Mia! Ta bort dem du, men dra bort stråna ordentligt. Låt inga ihåliga strån sticka upp ovanför jordytan så att fukt kan tränga ner i gräset. Det finns risk för att det kan ruttna då. Jag tror inte att det är någon fara för det ändå eftersom du ju inte klipper ner hela gräset. Passa på nu när du kan. Jag rensade faktiskt lite ogräs igår. Bara lite... när jag gick förbi.

    SvaraRadera