Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 13 november 2012

Underbara gräs!

Gräs är fortfarande en trädgårdsväxt som många inte är så intresserade av. Det är verkligen synd för den som har hittat fram till gräsen blir rikligt belönad. Det finns så många fantastiska, i alla möjliga höjder och fasoner. Låga skötsamma och höga vildsinta som sprider sig ohämmat.
 

Jag har fotat i en trädgård i Danmark. Synd att det inte är här hemma på Torvan!


Gräset som här växer på båda sidor om fågelbadet hör till de skötsamma snälla som håller sig på plats. Det är Carex umbrosa som är ett tåligt vackert gräs i ett halvskuggigt läge med fuktighetshållande jord. Det finns en numera känd namnsort 'The Beatles', som har längre lite vekare blad med en fason som anspelar på frisyrerna hos Ringo, George, John och Paul.

Både arten och namnsorten 'The Beatles' finns att köpa här på Torvan i vår.


Gullbandsgräs, Spartina pectinata 'Aureomarginata' är ett väldigt vackert, tåligt och gracilt gräs. Det böjer sig elegant och kan liknas vid ett fontän i formen. Ungefär 1,5 m högt är det. Jag har min fontän i den vanliga gräsmattan med en gatstensskant runt om. Jag visste att detta är ett gräs som sprider sig med utlöpare så jag stängde in det med markduk och gatsten när jag planterade men inte hjälpte det. Det var klokt att sätta det i gräsmattan eftersom vi helt enkelt klipper av utlöparna med gräsklipparen. Detta är inte ett gräs som ska placeras tillsammans med andra perenner i en rabatt för då får man det lite arbetsamt. Jag kan definitivt rekommendera det men man behöver fundera över placeringen.


Här står två av mina Miscanthusgräs bakom några av Torvans försäljningsväxter. Det med de smalare bladen är Miscanthus sinensis 'Gracillimus' som aldrig hinner att blomma och det andra är Miscanthus sinensis 'Nishidake'. Alla Miscanthus är fantastiska och det finns många att välja bland. Fotot är taget i mitten av juli så gräsen blir högre och mäktigare när sommaren har hunnit längre.


Ett vårfryle, Luzula pilosa 'Igel' har jag gjort reklam för tidigare. Jag tycker oerhört mycket om detta lilla gräs som det är väldigt lätt att göra snygga planteringar med. Att använda sten ihop med detta fryle är ursnyggt tycker jag. Det är vintergrönt och man behöver vara lite förutseende på våren och klippa ner det så att det nya fräscha bladen inte behöver trängas med de gamla vinterskadade. Jag har suttit med nagelsax och klippt rent i mina eftersom jag inte tänkte innan. Nja, lite överdriver jag, men inte så mycket.


Detta är ingen fantastisk bild men jag vill bara visa er min kant med nyplanterade Luzula pilosa 'Igel' som ska rama in torvblockskanten på min senaste blötbädd. Det kommer att bli snyggt när grästuvorna blir lite maffigare.

Det kommer mera, mina kära trädgårdsvänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar