Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 26 mars 2014

En blommande vit syren

har jag i trädgården! I mars!

Jag måste alltid vänta till sist när det gäller vårprimörerna eftersom de dyker upp sent här på Torvan. Mina trädgårdskompisar har alltid blommande blåsippor när mina trycker sig tätt intill marken och ännu inte visar färg. Men, i år vann jag! Vem mer än jag i Sverige har blommande syren i trädgården?

Fast det är ju lite fusk förstås eftersom min syren har slagit ut i mässhallarna. Men ändå!


Jag trodde inte att blommorna skulle sitta kvar när den kom hem till Tullinge eftersom den åkte 2 mil i öppen släpkärra. Men hon var tålig, min vita skönhet. Doftar gör hon också fortfarande! Inte mycket doftar mer underbart än en syren!



Att kreera och bygga balkong eller annan utställningsyta på en mässa innebär massor med arbete, roligt arbete. Alla inspirationsbalkonger var enormt fina! Och alla balkongkompisar var jättetrevliga. Det blev många mysiga samtal de här mässdagarna.

Budgeten för en balkong är inte stor om man inte är en stor företagare eller har sponsorer som är stadda vid kassa. Man tänker många tankar för att få ihop det. Själv har jag suttit i mitt arbetsrum och målat, laserat Torvans trälådor. Min balkong är byggd med dessa lådor och Kullagårdens växtstöd.

 Här kommer en balkongkavalkad för er som inte var på mässan. 



Denna vann juryns röst och den stämde perfekt överens med årets tema Urban fägring. André Strömqvist som skriver Handboken i Allt om Trädgård gjorde den med tankar på Detroit som är en stad i upplösning. Det blev en supermysig balkong som speglar odling och obändig livskraft!







Denna vann välförtjänt Folkets röst. Visst skulle man gärna ha denna balkong!





Fast jag skulle gärna ha vilken som helst av dessa härliga balkonger! Och det är det säkert flera som vill! Det var mycket fotograferande och många fick med sig idéer hem att fundera över. Jättekul!

Nu är mässan över och 
nu är det vår! 
Fast det snöade i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar