Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 27 april 2012

Vårnytt i trädgården

Rhododendron primuliflorum

Igår var jag och hälsade på Trädgårdsföreningen i Tyresö och berättade om hur jag odlar min trädgård här på sandåsen. Jag tycker att det är fantastiskt och fascinerande hur många trevliga människor det finns! Jag hade väldigt trevligt igår!

Idag har jag njutit av trädgården. Jag har gått runt och fotograferat lite av det som blommar. Det gäller att passa på för en del av vårprimörerna blommar snabbt över.

En ny Rhododendron står i trädgården, en Rhododendron primuliflorum. Den kommer från Yunnan och Tibet och växer på 3400-4600 meters höjd. Nu får vi se hur den klarar sig på en sandås i Tullinge. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för den är helt fantastisk!


Här är lilla Corydalis solida 'Frodo'. Den köpte jag i höstas som en liten knöl. Hoppas att Frodo kommer att växa sig riktigt stor och grann. Jag gillar honom! Han kanske är lite blek om nosen om man jämför med nedanstående corydalis. Eller så är han är mer sofistikerat elegant.


Här står Corydalis 'George Baker'. Jag har i varje fall köpt in den som George Baker, men är han inte lite för rosaröd? Snygg är han i alla fall. Han är inte så ny egentligen, bara ny för denna säsong.


Min favorit hittills bland krokusarna, Crocus tommasiniana 'Ruby Giant'. Hon har funnits länge i trädgården och hon kommer snällt tillbaka varje år. Den purpurlila färgen lyser verkligen emot en och hon har blommat otroligt länge! Denna vår har varit väldigt lång eftersom det blev så kylslaget efter den varma inledningen på våren i mars. De andra krokusarna finns det inte mycket kvar av men Ruby blommar envist vidare.


Erythronium dens canis blommar också och bladen är fantastiska. Hundtandliljor vill man ha många av!


Helleborus orientale, julros, kan ha väldigt skiftande utseende. Den här tycker jag är extra snygg!

Imorgon blir det trädgårdsjobb! Torvan öppnar snart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar