Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 1 april 2012

Snart trädgårdsmässa!


Så blev det vinter igen! Bilden visar hur det såg ut igår. Idag ser det likadant ut fast med sol. Vackert men trist. Det är så trevligt att öppna dörren till växthuset och komma in bland gröna växter istället. Idag kommer jag att spendera många timmar där eftersom jag har massor som ska krukas upp.


Jag är väldigt förtjust i de nya, vackert tecknade Trifolium repens, (vitklöver) som kommit ut på marknaden, den ena vackrare än den andra. De är härliga marktäckare som klarar sig bra i ett inte allför torrt läge.


Två sorter som jag hittills har köpt in är dessa. Det blir fler och de kommer att finnas till försäljning under trädgårdsmässan Nordiska Trädgård.


Flera plantor av Corydalis 'Blue Dragon' står i knopp. Kanske de kan visa färg under mässdagarna.



Nu ska jag sätta på nytt fräscht kaffe så jag kan mysa extra i växthuset. Det gäller att utnyttja dagen!

5 kommentarer:

  1. Kan man plantera klöver där man har tulpaner? Jag menar kommer bladverket senare, så att tulpanerna kan blomma för att sedan täckas av klövern?

    SvaraRadera
  2. Om man sätter klövern mellan eller i utkanten av löksamlingen i krukan så sprider sig klövern över lökarna. Tulpanerna har inga problem att tränga sig igenom en klövermatta. Borde funka utmärkt.

    /pia

    SvaraRadera
  3. Utmärkt! Det var det jag hoppades på. Gillar klöver skarpt och har en "omöjlig" plats där en av tulpan ’Tète à Tète’ från dig verkar ha överlevt.
    Kommer du ha Primula capitata ssp. mooreana och Haquetia epipactis 'Thor' till försäljning?

    Trevligt att sitta så här och förbereda sig med en liten önskelista.

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att ha båda till försäljning. Primulan tycker jag är för tidigt att sälja. Den kan du få senare. Haquetian kan jag ta med till mässan om du vill.

    Jag håller med dig om det där med önskelista! Jag har också en. En lååång!

    SvaraRadera
  5. Ta gärna med dig Haquetian. Har försökt odla primulan men inte lyckats. Tycker den hör till en av dom finaste och jag är stor vän av vivor.

    SvaraRadera