Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 28 april 2012

En underbar dag i trädgården


Jag har jobbat i trädgården hela dagen. Halva dagen sken solen och den andra halvan var det mulet men milt och skönt. Det har varit jättehärligt men det känns i kroppen nu och jag inser att jag inte kommer att ha trädgården helt vårstädad när jag öppnar på tisdag. Det gör inget. Det finns alltid projekt att ta tag i i en trädgård, så också i min. Det förstår nog de flesta.
På bilden ovanför så ser ni Hepatica nobilis var. japonica 'Weisse Sämlinge', en jättefin blåsippa. Men det är svårt att fotografera vita blommor tycker jag!


Ännu en jättefin blåsippa, en helt vanlig Hepatica nobilis.


Meconopsis 'Lingholm', blå bergvallmo är på väg upp. Den är klädd i päls och verkligt häftig i motljus.


Min Trillium albidum verkar äntligen ha bestämt sig för att bli lite större. Den har stått och stampat i samma storlek i flera år men nu har den definitivt fler knoppar än förra året.


Tulpanernas blad står kvar orörda, nästan överallt. Jag har varit ganska flitig med att sprida ut blodmjöl. Lite nervöst är det allt att ha så mycket godsaker innanför planket och häcken. Det är absolut inte omöjligt att ta sig in för rådjuren och dessutom finns här ganska mycket hare. Idag har jag gått en runda till för att sprida det röda mjölet. Nu är det bara att hålla tummarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar