Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 4 januari 2014

Underbara tulpaner!


 Tulipa 'Exotic Emperor'

Jag tror att jag ska ta en tur till torget idag! Jag vill ha tulpaner i vas på bordet, krispiga underbara tulpaner!
Tulpaner är VÅR och det kommer att dröja innan vi får se dem i trädgården så varför inte ha dem i vas på bordet istället!





Denna tulpan 'Exotic Emperor' är en av mina absoluta favoriter. Den är ljuvlig från dess hårt slutna knoppstadium ända till att kronbladen faller. Dessutom är det en stadig tulpan som pålitligt står rakt upp och jag gillar det! Det kan se väldigt elegant ut med behagfullt böjda tulpaner men ....

Nu lite skryt! Jag fick en fråga från ett stort lökföretag i Nederländerna, om de fick använda några av mina bilder i sin webbutik. Det är klart att jag blev smickrad och sa ja.










Här utanför Torvans plank står de eleganta liljetulpanerna 'Marilyn', i krämvitt och rosa, 'White Triumphator' i rent vitt och 'Burgundy' i mörkt purpur och violett.




 'Marilyn'



'Burgundy' 








Tulipa humilis ’Tète à Tète’, den blodröda, dubbla pyttetulpanen, den sätter man inte i vas! Den längtar man efter och njuter av när den dyker upp i trädgården!

Men idag åker jag till torget!
Jag vill ha tulpaner, många!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar