Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 1 januari 2014

Nytt år, nya drömmar och beställning av guckusko

Larix kaempferi 'Diana' mot en blå himmel
Ett Nytt härligt trädgårdsÅr är här och jag önskar att jag kunde säga att vi har haft en löftesrik blå himmel idag men bilden ovan, är tagen i förrgår. Inte gör det något! Solen och den blå himlen kommer snart tillbaka.(Alla bilderna i detta inlägg är förresten tagna i förrgår.)


Tittar ni på backhoppningen idag? Det är en lat dag idag efter alla festligheter igår men för mig så är backhoppning absolut uteslutet! Jag tycker att det är själsdödande tråkigt att titta på TVsport! Ja, jag vet att jag är ensam om att tycka så! Men njut ni av backhoppningen så går jag in till min frösådd, för det är nämligen det som är nyårsdags-tradition för mig.


Jag har, hittills idag, suttit med en växtbeställning och den är nu ivägskickad, så nu är jag redo att ta itu med sådden.


Är ni förresten sugna på GUCKUSKO? Om ni vill så kan ni beställa plantor i 11x11 cm-krukor av mig. De är dyra men underbara!



Cypripedium är uppseendeväckande, och de blir bara fräckare med åren. De trivs i vanlig luftig trädgårdsjord under förutsättning att de placeras i skydd för den starkaste middagssolen. Jordens PH har ingen större betydelse och du kan dela och plantera om din planta när den blivit stor. Hybriderna är oftast mer lättodlade än arterna och de kan variera en hel del  i färg. Googla och njut!

Här är skönheterna du kan välja mellan:

CYPRIPEDIUM                                               färg:                                                 höjd:                        pris:                                
Anna   
(parviflorum x hotei)                       rödviolett                              40 cm               520:-

Emil      (calceolus x parviflorum)              gul /rödbrun                          50 cm              450:-

Gisela   (macranthum x parviflorum)         rödviolett / vit                       40 cm              450:-

Hank Small (calceolus x parviflorum)        gul / rödbrun                         30 cm              500:-  

John Haggar (hotei x macranthos)             rödviolett                              40 cm              520:-

Philip    (kentuckiense x macranthos)          rosa                                     40 cm              520:-

Sabine   (fasciolatum x macranthos)             ljusrosa                               40 cm              520:-

Sabine Pastel (fasciolatum x macranthos)    vit storblommig                  40 cm              520:-

Sebastian (parviflorum x montanum)            vit / rödbrun                          40 cm              520:-

Ulla Silkens (flavum x reginae)                     vit /mörkrosa                        40 cm              450:-

Cypripedium flavum, gul guckusko            gul                                         40 cm             650:-

Cypripedium kentuckiense, kentucky-guck ljusgul/rödviolett storblom.   50 cm             520:

Cypripedium reginae, drottningsko             rosa / vit                               50 cm             450:-

Cypripedium ventricosum (calceolus x macranthos)        purpurröd       50 cm             650:-




Precis lagom till att det Nya Året anlände, lades vinterväven i mina växtlådor som skydd för plantorna och ovanpå dem är också lock pålagt. Det känns fint att tänka på alla krukor där ute som har ett värmande täcke.

Dröm nu om Cypripedium! Kram!
/pia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar