Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 28 december 2013

Julpynt




Det enkla är oftast det vackraste! Vårt stora träfat som står ute på altanbordet, blev fint med mycket enkla medel. Fast jag kan meddela att både mannen och hunden i huset, tittade konstigt på mig när jag gick in i badrummet och sprayade ett äpple med hårspray! 


Våra fåglar tycker om äpplen och jag har matat dem under hösten med massor av sådana men detta, ville jag faktiskt behålla intakt. Hårspray avskräcker både fåglarna och hunden.


Iza, vår vovve, vill alltid vara med och nära oss, men hon försvinner snabbt iväg när sprayflaskan tas fram. Hon får nysattacker av hårspray.







Vi har två fullpackade flyttkartonger med julpynt men det mesta packas aldrig upp. Fast visst har vi också plockat fram lite tomtar och annat pynt som inte kan kallas så diskret. Lite glammigt och glittrigt ska det allt vara under julen.






Hyacinterna i träfatet fick jag i början av november när jag höll ett föredrag för Blomstervännerna och de har, i en och en halv månad, legat under tak i en papperspåse vid ytterdörren och väntat på julen. Det har varit minusgrader under väntetiden och jag har varit lite orolig för dem men det har fungerat ypperligt. Nu har jag hyacinter inomhus som strax ska blomma och så dessa i fatet, fortfarande i knopp.


 Blommor med doft är underbart!


4 kommentarer:

  1. Några hyacinter har jag faktiskt inte i år - och det är en miss. Doften är ju fantastisk!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Visst är den, Nora! Men ibland är den så stark så att den är påträngande. Man ska nog inte välja dem som är mest starkdoftande.

    God Fortsättning på helgerna, Nora!
    Kram pia

    SvaraRadera
  3. Jag har också dragit ner på allt pynt men mina tomtar vill jag ha framme. Vi har fått amaryllis och hyacinter som nu håller på och slår ut så snart blir det doft i huset. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  4. Klart att man måste ha några tomtar men visst är det skillnad mot när barnen var små.
    En riktigt God Fortsättning på helgerna!
    Kram!
    pia

    SvaraRadera