Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 11 december 2013

Blommor i advent



Huset är fyllt av blommor och jag njuter. Det finns inte mycket som ger samma känsla av lyx, som vackra blommor gör. Under sommartid bryr jag mig sällan om att arrangera blommor inomhus. Möjligtvis plockar jag in en eller två ensamma blommor som placeras i en vas tillsammans med en grön kvist eller några grässtrån. Men nu, under denna mörka årstid är det underbart att få frossa!


 
I söndags när jag var på Zetas kostade jag på mig denna kula i en underbart mättad bronsbrun färg.
 
 
Amaryllisar är oerhört vackra även innan de har slagit ut. Den som har mörka stora knoppar är favoriten 'Benfica'. Den har mörkt sammetsröda blommor och jag älskar den!
 
 
 
 
 

På en av piedestalerna i vardagsrummet står också glaslådan med en murgröna i en antik kruka. En äggformad glaspärla är nerstucken i krukan.


 




Iza undrar vad jag håller på med när jag springer omkring i huset med kameran i högsta hugg. TRÅKIGT tycker hon!




Vi frossar, som sagt! Vi har till och med rosor i huset!







Om vi nu ska fortsätta att tala om favoriter så är nog den vita julstjärnan 'Arctic White' just en sådan. Det finns emellertid otroligt många namnsorter av julstjärna. Det finns rosa, röda, limegröna, vita, fläckiga och sådana med riktigt mörk bladfärg. Listan kan göras hur lång som helst men jag tycker om de vita. Om man utsätter de vita succesivt för ökad kyla så blir färgen gulare, och de jag fick tag på i år tycker jag inte är lika vita som de brukar. Inbillning kanske.

När man handlar sina julstjärnor ska man verkligen slå in dem väl! De tål kyla mycket dåligt. Att sätta en julstjärna innanför ett fönster med drag, är ingen bra idé. Jämn fuktighet vill de också ha men de vill absolut inte stå med vatten i ytterkrukan. En julstjärna som trivs kan bli riktigt gammal, precis som vi människor.

Låt oss nu fortsätta att njuta av advent !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar