Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 27 juni 2013

Växter som väcker känslor

Följ med på dagens lilla fotorunda i trädgården!
 
 



Hon med ögonfransarna, lilla Rosa 'Sweet Pretty' har öppnat sin första blomma. Hon är en så liten ros att man behöver böja sig lite för att se henne. Det gör man gärna!





Sambucus nigra ’Pulverulenta’, flädern med de vackert fläckiga bladen har för första gången fått blomknoppar. Nu är den "vuxen" och jag ska ta några sticklingar. Denna fläder väcker blandade känslor. En del tycker att den ser sjuk ut och andra tycker att den är superläcker.


 
Podophyllum 'Spotty Dotty'






Fotbladet, Podophyllum 'Spotty Dotty' blommar! Bladen är så stora och vackra att man ofta glömmer att titta under och då missar man dessa stora, lite skrynkliga, eleganta blommor.
Jag planterade, för två år sedan, tre små plantor. Igår räknade jag till 18 knoppar och blommor.





Nu är det snart dags att sova och drömma om en ny härlig dag i trädgården. Dröm sött!
 

2 kommentarer:

  1. 'Pulverulenta' har jag aldrig sett tidigare - va läcker den är! Noteras direkt på önskelistan:-)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker att den är störtläcker.
    Kram!

    SvaraRadera