Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 30 juni 2013

Sista juni!

Aj, aj, sommaren rusar på. Idag har vi den sista junidagen. "Nu går vi mot mörkare tider", som min pappa alltid brukade säga. Han sa det i och för sig redan på midsommaraftonen. För att vi verkligen skulle vara förberedda på att hösten minsann närmade sig började han ganska långt innan midsommar säga, " nu går vi snart mot mörkare tider". Hej och hå, lille pappa!

Strunt i de dystra profetiorna! Många långa sommardagar har vi kvar att njuta av, så det så!






Här är en av  mina "Titta nära-växter". Jag tror inte ni skulle se den om ni gick runt i trädgården på egen hand. Den trycker sig mot marken i min stenläggning och jag har aldrig hört någon kommentera den men jag tycker att blommorna är så läckra, lite som tunt veckat silkespapper. Paronychia chionea heter den och jag tror att den växer naturligt i området runt Svarta havet. Den vill ha full sol och verkar vara fullt härdig för jag har haft den länge.






Delosperma basuticum kommer från Sydafrika och är härdig under förutsättning att den står mycket väldränerat.

Bilden på blomman är inte bra men den får helt enkelt duga för nu är det molnigt och blomman öppnar sig bara i full sol. Alltså är det ingen idé att jag går ut och knäpper en annan bild just nu.





Nu ska jag snart gå ut i trädgården för att ta emot eventuella Torvangäster. Torvan har öppet idag men sedan är det stängt i juli. Måtte vi få en lika underbar och solig juli, som maj och juni har varit. Men på nätterna ska det regna, ett stilla men effektivt milt sommarregn.
 
Det är vi värda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar