Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 9 juni 2013

Gult är fult!

Det verkar vara en rätt vanlig åsikt bland trädgårdsägare. Jag tycker att gult är UNDERBART! Det lyser upp i de mörkaste hörn och det är ju bland annat därför man skattar färgen vitt så högt, för att det lyser upp! Varför inte gult? Det är obegripligt!





Just nu blommar gullregnet vid altanen. Den är frösådd, men inte av mig. Den hittade sin plats alldeles själv men jag klippte ner den gång på gång eftersom den hade placerat sig mitt i en Clematis macropetala. Till slut gav jag upp och tog bort klematisen istället. Helt rätt beslut, visade det sig. Nu skuggar gullregnet vår stora dansbanealtan under varma sommardagar och som en fantastisk bonus får vi denna blomning och berusande doft vid skolavslutningstid.






Nära altanen sitter också ett korstörne, Gleditsia triacanthos 'Sunburst'. Det har jag placerat där för att jag tycker att det är ett underbart träd som jag vill se nära och ofta. Gullregnet och de nya bladen på korstörnet matchar varandra perfekt.






Korstörnet vaknar sent på våren och det är faktiskt lite av charmen. Det var lite oroligt i början eftersom det är härdighet zon II på trädet men det slår snällt ut varje år och jag är glad att jag chansade där på plantskolan. Våga mera, är min devis!






En liten fingerört, Potentilla pulvinaris med underbart silvrigt bladverk växer under korstörnet.






Här är ännu en liten gul och ful blomma, en Iris pumila, småiris. Den blir inte mer än 15-20 cm hög.





Ännu en fuling, smörbollen, Trollius 'Cheddar' som blommar om när man klipper ner den efter första blomningen.





Äntligen kommer nu en anslående vacker blå blomma, Meconopsis betonicifolia 'Lingholm', bergvallmon. Den har precis slagit ut men oj, oj, nu ser jag vad den lilla flugan föredrar för färg.
 
Flyg fula fluga, flyg!





 

2 kommentarer:

  1. Jag älskar gula växter, men får också känslan ibland att det inte är riktigt "fint" att gilla gult. Märkligt tycker jag!
    Vilken fantastisk söt liten Iris du visade idag!

    SvaraRadera
  2. Ja den är supersöt! Och färgen är härlig. Ljust och milt gul. Kul att du också gillar gult! Kram!

    SvaraRadera